Zoekmachine optimalisatie VS Conversie optimalisatie

seo-vs-conversie

Ik kan dit soort zinnen niet meer horen:

“Ik doe niet aan SEO omdat ik voor mensen schrijf en niet voor Google.”

“SEO is trefwoord vulling, dat kan ik mijn lezers niet aandoen.”

Sorry, maar dit is onzin…

Schrijven voor Google en mensen is geen tegenstrijdigheid (als je het goed doet).

Want het doel van Google is niet om in de eerste plaats duizenden SEO niche sites te hebben, maar om gebruikers de best mogelijke inhoud en de best mogelijke gebruikerservaring te bieden. Het gebruik van hetzelfde trefwoord in elke tweede zin is daar zeker niet één van.

Kortom:

Schrijf niet voor Google. Schrijf niet voor gebruikers. Breng beide samen en schrijf voor gebruikers van zoekmachines.


 

Dat brengt ons bij het volgende onderwerp die zelfs veel SEO-experts negeren:

Voldoen aan de zoek intentie van je bezoeker

Ben je ooit als eerste of tweede op Google geweest? En na een paar dagen of weken, heb je je 5-10e plaats teruggewonnen?

Dan heb je de gebruikers van de zoekmachine waarschijnlijk niet gegeven wat ze zochten.

Je hebt hun zoekopdracht niet vervuld.

Google meet hoeveel gebruikers op uw blogartikel klikken en dan terugkeren naar de zoekresultaten (het zogenaamde back-to-SERP-tarief). Als het percentage te hoog is, wordt uw blogartikel gedegradeerd.

Het is dus erg belangrijk om in de huid te kruipen van je bezoeker. Op deze manier kun je er achter komen waar je bezoekers precies naar op zoek zijn en hoe je ze het beste kunt helpen.